Onze laatste dag in Siem Reap - Reisverslag uit Khett Siem Reab, Cambodja van Guus Ruiter - WaarBenJij.nu Onze laatste dag in Siem Reap - Reisverslag uit Khett Siem Reab, Cambodja van Guus Ruiter - WaarBenJij.nu

Onze laatste dag in Siem Reap

Door: Ton & Guus

Blijf op de hoogte en volg Guus

09 Maart 2016 | Cambodja, Khett Siem Reab

Vandaag maar dicht bij huis gebleven. Ook hier in Siem Reap is wel het een en ander te zien. De reisgids vertelt er niet zoveel over, maar wij zijn met goede moed rond half tien uit het hotel vertrokken. De eerste bestemming was Les Chantiers-Ecoles. Dit is een initiatief om kinderen die veelal niet naar school gaan, afkomstig van het platteland en uit arme gezinnen, de kans te geven een beroepsopleiding te volgen. Hieruit is het bedrijfje 'Artisans Angkor' voortgekomen. Prachtig handwerk dat op een professionele wijze aan de man wordt gebracht. Er worden dingen van speksteen, zandsteen en hout gemaakt, maar ook van geklopt koper. In eenvoudig serviesgoed worden prachtige afbeeldingen gegraveerd en op hout worden met lakverf indrukwekkende schilderijen gemaakt. De toewijding waarmee dit gebeurt is hartverwarmend.

Na het bezoek en de rondleiding in de werkplaatsen en na een verkwikkend expressootje bij Sister Srey wilden we de Preah Prom Rath tempel bezoeken in het centrum van de stad. Helaas eten en dutten de monniken van elf tot twee, dus de deur ging net voor onze neus dicht. Op het buitenterrein hebben we nog wel een paar mooie foto's gemaakt.

Eigenlijk gooide de lunchtijd van de monniken ons uiterst zorgvuldige geplande schema overhoop, maar daarom niet getreurd. We hebben ons door een tuk-tuk naar het Angkor Nationaal Museum laten brengen. Wat een verschil met de vorige musea die we bezochten. Een werkelijk prachtige tentoonstelling geheel in een tijdlijn geplaatst, waardoor je van het ene koninkrijk moeiteloos een paar honderd jaar overbrugt naar een andere periode, vele vele eeuwen geleden. Het bouwen van de tempels vond hoofdzakelijk plaats tussen 700 en 1100 NC. De uitleg door middel van videopresentaties en de displays sloot helemaal aan bij de beleving die wij hadden toen we in het veld rondliepen tussen de oude tempels en ruïnes.

Na een heerlijke lunch in het hotel, waarvan helaas geen foto's beschikbaar zijn ;-), hebben we de stoute schoenen aangetrokken en zijn teruggegaan naar de 'ochtend tempel'. Een mooi verzorgde tempel met indrukwekkende schilderingen rondom en een kleurrijke tegelvloer. Echt een genot om daar even rond te kijken. Eigenlijk straalde de tempel in al haar pracht toch eenvoud uit. Dat gold ook voor de gebedsruimte. Achter de zittende Boeddha was ook een liggende Boeddha. We hebben de verklarende tekst gefotografeerd, dus belangstellenden kunnen daarvan na onze terugkomst kennisnemen. Op de terugweg naar het hotel bezochten we ook nog de tempel van Bo. Wat een tegenstelling. Stoffig, rommelig, een bouwplaats, maar toch ook weer bijzonder. De betekenis van veel dingen ontgaat ons vanzelfsprekend, maar de beeldenrij die we vonden was best mooi. Rondom het terrein staat een muur met daarop in een enorm aaneengesloten rij allemaal beeldjes van ongeveer 40 cm breed. We schatten dat rondom het hele complex zo'n 1300 beeldjes staan. Wat hij vasthoudt is de vraag. Misschien dat Ben het antwoord weet.

Tjonge jonge, morgen alweer inpakken voor de laatste etappe in vijf etappes. Hotel - tuktuk - Siem Reap airport - Ha Noi - Londen - Amsterdam - Vlaardingen. Veel meer is er over morgen en vrijdag niet te zeggen. We verwachten rond 15.00 uur op Schiphol te zijn na een reis van 28 uur, op naar onze onbestorven weduwen, waar jullie toch zo goed voor gezorgd hebben. Voor zover we nu kunnen overzien is dit ons laatste verslag. Mochten we ergens stranden, eventueel onder een palmboom zonder Wifi, maak je dan geen zorgen. Zodra we een internet cafe hebben ontdekt, nemen we er opnieuw één op jullie gezondheid en wij vermaken ons wel.
Tot snel.

• 09 Maart 2016 - 16:46

Sacha:

Hey Ton, hoi Guus!
    Zo te lezen was dit ook weer een mooie dag voor jullie!
    Ik zal jullie dagelijkse verslag gaan missen. Het is bijzonder leuk om elke dag een beetje met jullie mee te kunnen reizen. Geniet nog even van de laatste mooie momenten en voor daarna een hele goede en voorspoedige terugreis gewenst! Gr Sacha

• 09 Maart 2016 - 19:59

Riet.brinkman:

Mannen goede terug reis.
    Gr Riet.

• 09 Maart 2016 - 20:22

Mia:

Prettige en voorspoedige terugreis gewenst! Wat jammer dat het al voorbij is, genoten van jullie verslagen! Volgend jaar weer?
    Gr. Cees en Mia