De laatste zondag - Reisverslag uit Khett Siem Reab, Cambodja van Guus Ruiter - WaarBenJij.nu De laatste zondag - Reisverslag uit Khett Siem Reab, Cambodja van Guus Ruiter - WaarBenJij.nu

De laatste zondag

Door: Ton & Guus

Blijf op de hoogte en volg Guus

06 Maart 2016 | Cambodja, Khett Siem Reab

Maak je geen zorgen, we zullen niet van elke dag schrijven dat het de laatste maan-, dins-, woensdag is van deze reis is, maar het einde komt nu wel in zicht.

Eerst nog iets over gisteren. Bij de foto's nog een foto van gisterenavond van een vrouw die blikjes langs de straat verzamelt. Ze moet haar kind wel meenemen. Nou, je ziet het wel. Bij het uitzoeken van de foto's ook nog eentje geselecteerd met zo'n kraampje waar onder andere gedoogde vis en gedroogd vlees verkocht wordt.

Vandaag verplaatst naar Siem Reap, een rit van ruim zes uur door hoofdzakelijk droog en dor terrein. De highway 6 is een tweebaans weg die door vele kleine dorpjes leidt. Onderweg geprobeerd vanuit de bus wat foto's te maken om jullie een indruk te geven van de omgeving. Droog tot zeer droog en stoffig. Er is hier al gedurende langere tijd extreme droogte en dat is aan alles te zien. Er is ook veel armoede. Dat hebben we ook in de stad wel gezien, maar daarbuiten raakt het je nog meer.

De meeste huizen die we onderweg gezien hebben staan op palen. Overdag kun je gebruik maken van de schaduw van het huis en 's nachts slaap je hoog en droog (niet zo'n gelukkige opmerking, maar je begrijpt het wel) en ben je beschermd tegen binnenkruipende dieren. Maar wat zijn er veel armoedige hutjes. Wat hebben wij het in het westen toch goed. Nu zeggen we niet dat je de mensen maar naar onze cultuur moet verplaatsen, maar een beetje meer gelijkheid in de wereld zou voor velen hier een zegen zijn.

Na aankomst in Siem Reap werden we opgepikt door een tuk-tuk van het hotel. In het hotel, waar alles opnieuw prima geregeld was, werden we met alle egards ontvangen met een verfrissend doekje en een koud drankje. We klagen niet ;-)

Na het uitpakken van onze tassen en het uitsorteren van de was, morgen maandag - wasdag, hebben we een ommetje gemaakt door het oude gedeelte van de stad. Om eerlijk te zijn: niks bijzonders.

Vanavond heerlijk Kangaroo gegeten en nu werken aan het verslag.

De provider-instellingen van dit hotel staan ook toe dat we foto's kunnen uploaden naar de iPad, dus morgen hopen we jullie na het bezoek aan de Ankor Wat enkele mooie foto's te kunnen laten zien.

Tot morgen en oh ja, vergeet niet een reactie te plaatsen. Vinden we errug leuk ;-)

• 06 Maart 2016 - 16:30

Bartjan:

Dank weer voor de enthousiaste verhalen. Er wordt jullie weinig bespaard aan temperaturen en lekker eten en drinken. En het zal vast een raar gevoel geven om als een rijke westerling langs de armoe te reizen. Wij genieten ook van de foto's. Te zijner tijd zullen we ook graag een verdere selectie van de meer dan 3000(!) foto's bekijken. Wie weet komt morgenavond op de huiskring jullie 'stijl' nog even aan bod. Geniet van de laatste vakantieweek! Groet, Bartjan en Gea