Dag2: Ton schrijft - Reisverslag uit Hanoi, Vietnam van Guus Ruiter - WaarBenJij.nu Dag2: Ton schrijft - Reisverslag uit Hanoi, Vietnam van Guus Ruiter - WaarBenJij.nu

Dag2: Ton schrijft

Door: Ton

Blijf op de hoogte en volg Guus

20 Februari 2016 | Vietnam, Hanoi

Zaterdag

Ton schrijft: Na een heerlijk ontbijtje met o.a. gebakken spiegeleieren. En we de rijst en de Vietnamese loepiatjes (ja ze bestaan echt!) links hebben laten liggen, zijn we naar het mausoleum van Ho Chi Minh (voor bekenden, 'Ome Ho') gelopen. Heel erg georganiseerd, maar ook weer leuk om dit te zien. "Niet over de gele streep" en owee, oom agent blaast op zijn fluitje en dan laat je het wel. Lange rijen met bezoekers om dan met een sneltreinvaartje langs Ome Ho te lopen. Het kan verbeelding zijn, maar we dachten echt dat hij naar ons knipoogde en een duim opstak, zo van: "Wat een onzin hè".
We zijn hier nu 2 dagen, maar het voelt echt goed. Vriendelijke mensen, veel verkopers van onzindingen, maar als je nee zeg, blijven ze niet zeuren.
We hebben lekker buiten geluncht en dat eten is echt goed te doen. Overal zijn mensen met eten bezig, alles ligt 'open en bloot'.
We gaan nu, 15.30 uur naar wat onze groene gids zegt, de meest fascinerende markt van Hanoi. Vanuit het hele land worden daar ladingen fruit, vis en gedroogde garnalen gebracht. We gaan het zien.
Onvoorstelbaar, gewoon duizenden scooters die met een bloedgang links/rechts, tegen het verkeer in door rood, soms door het groene licht rijden. En dan gewoon oversteken, door deze chaos heen en dan blijkt dat er in die chaos toch nog een beetje lijn zit.
De markt, fascinerend was het wel, bergen annanas, veel vreemd fruit. Een stad er achter, waar geen toerist geweest is, echt vriendelijke mensen. Weer een paar uur gelopen, dan blijkt dat we nog maar 1% van Hanoi hebben gezien. We zijn naar de Pagode van de verdeling van het Land geweest. Best indrukwekkend die tempels met beelden waar mensen bij bidden, voedsel brengen: fruit/rijst/zelf flessen water en geld, overal ligt geld bij die beelden en regelmatig wordt dit vervolgens weggehaald en in een grote kluis opgeborgen. Die kluizen staan dus midden in die tempels.
Het weer is hier prima, zo'n 20*, bewolkt, maar om zo te starten is helemaal niet verkeerd. Vanavond Pekingeend gegeten. Die eenden moeten een aardig stukje vliegen voordat ze hier in Hanoi zijn en dat was te proeven ook. Terug naar het hotel over een avondmarkt gelopen. Niks toeristisch, bijna alleen loko's, onvoorstelbaar, een kilometer lange winkelstraat met in het midden dus een rij met kramen, kleding spotgoedkoop, eten, eten en nog eens eten en kitstroep, duizenden, duizenden mensen, filelopen.
Morgen een nieuwe dag.

• 20 Februari 2016 - 19:33

Martijn De Ruiter:

Leuk verslag! Flinke afstanden afgelegd zo te horen. Leuk! Geniet er van.